BIODATA 25 RASUL SEPERTI YANG DICERITAKAN DALAM AL-QURAN


‘Nabi’ adalah manusia yang diberikan wahyu oleh Allah SWT kepadanya dengan membawa syariat untuk diamalkan dan tidak diperintahkan untuk menyampaikannya. Manakala‘Rasul’ adalah manusia yang diberikan wahyu kepadanya untuk diamalkan dan diperintahkan untuk menyampaikannya. Setiap rasul adalah nabi akan tetapi bukan semua nabi adalah rasul.
Firman Allah SWT :

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا

“Wahai Nabi, Sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan.”   
(QS. Al Ahzab : 45).
Manakala Junjungan besar kita, Muhamaad Sallallahu Alaihi Wasallam adalah nabi dan rasul terakhir umat manusia..
Firman Allah SWT : 

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

“Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi Dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. dan adalah Allah Maha mengetahui segala sesuatu.”  
(QS. Al Ahzab : 40).
Sejak kecil kita seringkali mendengar dan diceritakan kisah 25 nabi dan rasul. Semua kisah 25 nabi itu secara umumnya sudah kita ketahui, namun kita tidak dimaklumkan bilakah mereka itu hidup, usia, tahun kejadian dan peristiwa serta keterangan di bumi negara manakah kisah mereka berlaku..
Firman Allah SWT :

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ

“Dan Sesungguhnya telah Kami utus beberapa orang Rasul sebelum kamu, di antara mereka ada yang Kami ceritakan kepadamu dan di antara mereka ada (pula) yang tidak Kami ceritakan kepadamu.” 
 (QS. Ghafir : 78)
Jumlah nabi dan rasul bukan hanya setakat 25 orang saja tapi lebih dari itu iaitu SEBANYAK 124,000 orang, sebagaimana disebutkan  di dalam hadis berikut :
Dari Abi Zar al Ghifary r.a. berkata, “Bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallambersabda ketika ditanya tentang jumlah para nabi, “(Jumlah para nabi itu) adalah seratus dua puluh empat ribu (124.000) nabi.” “Lalu berapa jumlah Rasul di antara mereka?” Baginda menjawab, “Tiga ratus tiga belas (313)”  (HR At-Tarmizi r.a.
Firman Allah SWT:

وَكَمْ أَرْسَلْنَا مِن نَّبِيٍّ فِي الْأَوَّلِينَ ﴿٦﴾

 “Berapa banyaknya nabi-nabi yang telah Kami utus kepada umat-umat yang terdahulu.” 
 (QS. Az Zukhruf : 6)   

        Bila Dan Di Mana Kehidupan Para Nabi?
.
Nama 25 orang itu hanyalah yang nama mereka disebutkan  secara istimewa di dalam Al-Quranul Karim. Terdapat beberapa catatan, rajah dan analisa oleh para pengkaji sejarah tentang anggaran masa hidup para nabi, lokasi di mana mereka tinggal dan beberapa keterangan lain yang dicungkil berdasarkan keterangan, baik dari Al-Quranul Karim, As-Sunah An-Nabawiyah ataupun fakta-fakta sejarah.
.
Berikut adalah  senarai para nabi dan biodata peribadi mereka masing-masing :
.
1. Nabi Adam
Dianggarkan Baginda  hidup pada 5872-4942 SM di sekitar kawasan yang kini dikenali sebagai Sri Lanka. Konon disitulah Baginda pertama kali turun ke muka bumi. Lalu Baginda berjalan kaki ke wilayah yang kini disebut dengan Jazirah Arabia dan bertemu dengan isterinya, Hawwa di Padang Arafah. Mereka terus menetap di sekitar Kaabah yang memang telah dibina sebelumnya oleh para malaikat.
Nama Nabi Adam disebut sebanyak 25 kali di dalam Al-Quran Al-Karim. Diriwayatkan bahawa Baginda mempunyai 40 anak dan Baginda telah wafat di Jazirah Arabia.
.
2. Nabi Idris
Nabi Idris bin Yarid bin Mahlail dari keturunan Nabi Syits Bin Adam. Dianggarkan Baginda  hidup sekitar tahun 4533-4188 SM. Baginda diutuskan  untuk Bani Qabil yang tinggal di Babil di Iraq dan Memphis. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 2 kali di dalam Al-Quran.
.
3. Nabi Nuh
Nabi Nuh Bin Malik Bin Mutawashlih Bin Idris dari keturunan Nabi Syits bin Adam. Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 3993-3043 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 3650 SM untuk Bani Rasib. Nabi Nuh diyakini tinggal di wilayah selatan Iraq. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 43 kali dalam Al-Quran dan mempunyai 4 anak laki-laki. Para ahli sejarah banyak menyebutkan bahawa Baginda wafat di Makkah.
.
4. Nabi Hud
Nabi Hud Bin Abdullah Bin Rabah Bin Al-Khulud dari keturunan Sam Bin Nuh. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 2450-2320 SM. Kaum yang Baginda dakwahi disebut dengan Kaum ‘Ad yang tinggal di Al-Ahqaf, Yaman. Nama Baginda disebutkan sebanyak 7 kali dalam Al-Quran. Dan diriwayatkan Baginda  wafat di Timur Hadhramaut, Negeri Yaman.
.
5. Nabi Shaleh
Nabi Shaleh Bin Ubaid Bin ‘Ashif dari keturunan Sam Bin Nuh. Dianggarkan Baginda   hidup pada tahun 2150-2080 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 2100 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Kaum Tsamud yang tinggal di Al-Hijir. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 9 kali di dalam Al-Quran dan wafat di Madain Shalih, Makkah.
.
6. Nabi Ibrahim
Nabi Ibrahim Bin Azar Bin Nahur dari keturunan Sam Bin Nuh. Baginda dianggarkan hidup pada tahun 1997-1822 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1900 SM. Baginda tinggal di Kaldaniyyun, Ur, negeri yang disebut kini sebagai Iraq. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 69 kali dalam Al-Quran dan wafat di Alkhalil, Hebron, Palestin.
.
7. Nabi Luth
Nabi Luth Bin Haran Bin Azar Bin Nahur dari keturunan Sam Bin Nuh. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1950-1870 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1900 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Kaum Luth yang tinggal di negeri Sadum, Syam, Palestin. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 27 kali dalam Al-Quran. Baginda mempunyai  2 anak perempuan dan  Baginda  meninggal di Desa Shafrah di Syam, Palestin.
.
8. Nabi Ismail
Nabi Ismail Bin Ibrahim Azar Bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1911-1774 SM dan dianggar menjadi nabi pada tahun 1850 SM. Baginda  tinggal di Amaliq dan Qabilah Yaman, Makkah. Nama Baginda disebutkan sebanyak 12 kali dalam Al-Quran dan mempunyai  12 anak. Baginda meninggal tahun 1779 SM di Makkah.
.
9. Nabi Ishaq
Nabi Ishaq bin Ibrahim Azar bin Nahur dari keturunan Sam bin Nuh. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1897-1717 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1800 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Kan’anniyun di wilayah Al-Khalil Palestina. Nama Baginda disebutkan sebanyak 17 kali di dalam Al-Quran. di dalam Al-Quran mempunyai  2 anak dan meninggal di Alkhalil Hebron, Palestina.
.
10. Nabi Ya’qub
Nabi Ya’qub bin Ishaq bin Ibrahim. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1837-1690 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1750 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Syam. Nama Baginda disebutkan sebanyak 16 kali di dalam Al-Quran dan mempunyai  12 anak. Baginda  wafat di Alkhalil Hebron, Palestina.
.
11. Nabi Yusuf
Nabi Yusuf bin Ya’qub bin Ishaq bin Ibrahim. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1745-1635 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1715 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil dan Hyksos di Mesir. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Mempunyai  2 anak lelaki dan 1 anak perempuan. Baginda  wafat di Nablus Palestina.
.
12. Nabi Syu’aib
Nabi Syu’aib bin Mikail bin Yasyjar bin Madyan bin Ibrahim. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1600-1490 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1550 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Madyan dan Penduduk Aykah Madyan. Nama Baginda disebutkan sebanyak 11 kali di dalam Al-Quran. Baginda  wafat di Madyan.
.
13. Nabi Ayyub
Nabi Ayyub bin Amwas bin Zarih dari keturunan Ibrahim. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1540-1420 SM. Dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1500 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada orang-orang Amoria di Huran, Syam, Palestin. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 4 kali di dalam Al-Quran. Mempunyai  26 anak. Baginda  wafat di Huran di Syam.
.
14. Nabi Zulkifli
Nabi Zulkifli bin Bisyr bin Ayyub dari keturunan Ishaq bin Ibrahim. Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 1500-1425 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1460 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada orang-orang Amoria di Damaskus & sekitarnya. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 1 kali di dalam Al-Quran. Mempunyai  2 anak. Baginda  wafat di Damaskus Syiria.
.
15. Nabi Musa
Nabi Musa bin Imran dri keturunan Ya’qub bin Ishak. Dianggarkan Baginda  hidup pada tahun 1527-1408 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1450 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Mesir Kuno, Para Firaun dan Bani Israil di Mesir. Nama Baginda disebutkan sebanyak 136 kali di dalam Al-Quran. Mempunyai  2 anak. Baginda  wafat di Tanah Tih.

16. Nabi Harun
Nabi Harun bin Imran dri keturunan Ya’qub bin Ishak. Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 1531-1408 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1450 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Mesir Kuno, para Firaun dan Bani Israil Mesir. Nama Baginda disebutkan sebanyak 19 kali di dalam Al-Quran dan wafat di Tanah Tih.

17. Nabi Daud
Nabi Daud bin Aisya bin Awid dari keturunan Yahuza bin Ya’qub. Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 1041-971 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 1010 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestin. Nama Baginda disebutkan sebanyak 16 kali di dalam Al-Quran. Mempunyai  1 anak dan meninggal dunia di Baitul Maqdis, Palestin.

18. Nabi Sulaiman
Nabi Sulaiman bin Daud bin Aisya bin Awid dari keturunan Yahuza bin Ya’qub. Dianggarkan Baginda   hidup pada tahun 989-931 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 970 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestin. Nama Baginda disebutkan sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Baginda  wafat di Rahbaam Baitul Maqdis, Palestin.

19. Nabi Ilyas
Nabi Ilyas bin Yasin bin Fanhas dari keturunan Harun bin Imran. Dianggarkan Baginda   hidup pada tahun 910-850 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 870 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Orang-orang Phiniq di Ba’labak di Syam. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 2 kali di dalam Al-Quran. Baginda  tidak wafat tapi diangkat ke sisi Allah.

20. Nabi Ilyasa’
Nabi Ilyasa’ bin Akhtub dari keturunan Yusuf bin Ya’qub. Dianggarkan Baginda  Baginda hidup pada tahun 885-795 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 830 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil dan orang-orang Amoria di Panyas, Syam. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 2 kali di dalam Al-Quran. Baginda  wafat di Palestin.
.
21. Nabi Yunus
Nabi Yunus bin Matta dari keturunan Bunyamin bin Ya’qub. Baginda  Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 820-750 SM. Baginda ditugaskan berdakwah kepada orang Asyiria di Ninawa di Iraq. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 6 kali di dalam Al-Quran. Baginda  wafat di Ninawa di Iraq.

22. Nabi Zakaria
Nabi Zakaria bin Dan bin Muslim dari keturunan Rahbaam bin Sulaiman. Dianggarkan Baginda   Baginda  hidup pada tahun 91-31 SM dan diangkat menjadi nabi pada tahun 2 SM. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestin. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 8 kali di dalam Al-Quran. Baginda  mempunyai  seorang anak sahajan dan Baginda wafat di Syam.

23. Nabi Yahya
Nabi Yahya bin Zakaria bin Dan bin Muslim dari keturunan Rahbaam bin Sulaiman. Dianggarkan Baginda   Baginda  hidup pada tahun 1SM – 31M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 28M. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestin. Nama Baginda disebutkan  sebanyak 4 kali di dalam Al-Quran. Dan wafat di Damsyik, Syiria.

24. Nabi Isa
Nabi Isa bin Maryam binti Imran dari keturunan Sulaiman bin Daud. Baginda Dianggarkan Baginda   hidup pada tahun 1SM-32M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 29M. Baginda ditugaskan berdakwah kepada Bani Israil di Palestin Nama Baginda disebutkan sebanyak 25 kali di dalam Al-Quran. Baginda  juga tidak wafat melainkan diangkat ke sisi Allah.

25. Nabi Muhammad
Nabi Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib dari keturunan Ismail bin Ibrahim. Baginda  Dianggarkan Baginda hidup pada tahun 571M-632M dan diangkat menjadi nabi pada tahun 610M. Baginda  ditugaskan berdakwah kepada seluruh manusia dan alam semesta. Tinggal di Makkah dan Madinah. Nama Baginda disebutkan sebanyak 5 kali di dalam Al-Quran. Baginda  mempunyai  7 orang anak dan wafat di Madinah.

Firman Allah SWT :

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

“Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan (penutup)  segala Nabi-nabi. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”  (QS. Al Ahzab : 40)

Demikianlah sejarah ringkas 25 nabi dan rasul. Semoga boleh menjadi rujukan yang bermanfaat.

TIGA UTAMA

  • DEFTECH PAMER DUA PROTOTAIP AV8 DI DSA 2014 - 1. Defense Service Asia akhirnya tiba di Kuala Lumpur bermula hari ini hingga 17 April, pameran yang ditunggu oleh industrialis yang terlibat dalam hal-hal...
    1 week ago
  • DI SUMPAH RAKYAT - Sebentar tadi tadi saya telah berjumpa seorang rakan dari Malaysia, beliau mengatakan bahawa beberapa hari lepas dia telah berjumpa dengan 2 kerabat dira...
    2 weeks ago
  • Akhirnya... - Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w... Saya ambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat Hari Raya ' Idulfitri pada semua pembaca blo...
    8 months ago